5 kommunikációs tanács a jó veszekedésekhez
A veszekedés sok párkapcsolatban a rettegés tárgya. Azt gondolod, hogy ha veszekedtek, nagy a baj, veszélyben a kapcsolat. De ez nem így van. A veszekedés teljesen normális dolog, hiszen nem lehettek mindig mindenben azonos véleményen.
Van, aki ragaszkodik ahhoz, hogy a veszekedés rossz, a jó konfliktuskezelés a vita kellene hogy legyen. Erről azt gondolom, hogy ha fontos, érzelmeket mozgósító témákról van szó, ember legyen a talpán, aki mindig higgadt tud maradni és csak vitatkozik. Nem az a baj, ha veszekedtek. Az nem mindegy, hogy hogyan teszitek, hogyan bántok egymással, és le tudjátok-e zárni a veszekedést a megoldás megtalálásával. A konfliktus magában hordozza a fejlődés lehetőségét is.
Mire érdemes odafigyelni annak érdekében, hogy sikeresebben bonyolítsátok le a veszekedéseiteket?
Vannak olyan kommunikációs szabályok, amelyeket jó, ha betartasz, mert segítenek mederben tartani a veszekedést, csökkentik a sérülés lehetőségét:
1. Ne szakítsd félbe a társadat!
Mindig türelemmel várd végig, hogy mit szeretne mondani a partnered! Miért? Mert ez a tisztelet jele. A tiszteletet sokszor mondják, hogy ki kell érdemelni. Nem. Az jár, alanyi jogon, mert a másik is ember.
Sokszor mikor ezt a kérést a kliensek felé megfogalmazom, azt látom, hogy csendben maradnak ugyan, míg a másik beszél, de tűkön ülve várják, hogy a másik végre elhallgasson és mondhassák a magukét.
Mi ezzel a baj? Az, hogy annyira csak arra figyelsz, hogy megszólalhass, hogy meg sem hallod, mit mond a másik. Így viszont nem tudtok érdemi kommunikációt folytatni. Ebben az esetben csak párhuzamos monológokat folytattok, esély sincs a haladásra.
Tehát ne csak hallgasd, hanem halld is meg a másikat!
2. Ne használj negatív minősítéseket!
Ne címkézd a másikat, ne beszélj a társadról csúnyán, ne káromkodj! Egyrészt ez is hozzá tartozik a tiszteletteljes bánásmódhoz.
Másrészt a bántásra kétféleképpen lehet reagálni:
- Visszahúzódsz, megsértődsz, sajnálod magad. Ebben az esetben nem fogtok tudni a problémamegoldás irányába haladni, hiszen nem vagy elérhető.
- A bántásra a másik reakció a visszatámadás. Ennek a következménye a helyzet fokozódása, eldurvulása lesz. Ez szintén nem vezet eredményre.
Soha ne támadd, kritizáld a másik személyiségét! Az egyes cselekedetekről és a saját érzéseidről beszélj!
3. Az érzéseidet, gondolataidat E/1-ben fejezd ki!
Úgy is szoktuk ezt nevezni, hogy énkommunikáció. Ha a saját gondolataidat, érzéseidet mondod, azt nem lehet megkérdőjelezni. Az a tiéd, a partnerednek el kell fogadnia. Ha viszont arról beszélsz, hogy szerinted mit gondol, mit érez a másik, mi a baja, az gondolatolvasás, sokszor semmi köze a valósághoz. Ezt a másik joggal kérdőjelezi meg.
Természetesen nem olyan egyszerű ez, mint amilyennek hangzik. Gyakran tapasztalom, hogy a kliensek megkérdőjelezik egymás érzéseit. Fontos alapelv, amihez kétség sem férhet: a másik érzését soha nem kérdőjelezheted meg! Az az övé, joga van hozzá. Nem kell vele egyetértened, de el kell fogadnod!
4. Az érzéseidet verbálisan fejezd ki!
Azaz mondd ki! Ne az ajtót csapkodd, vagy duzzogj, hanem mondd el, hogy haragszol!
Ha a nonverbális jelekre akarsz támaszkodni, az sok félreértéshez vezethet. Amikor ugyanis nem mondod ki az érzéseidet, tulajdonképpen megint gondolatolvasást vársz a társadtól.
5. A múlt helyett a jelenre és a jövőre koncentrálj!
Ne hozd fel állandóan a régi sérelmeidet! A múltbéli negatív történések felidézése eltávolít, nem pedig közelebb hoz.
Ezt a konzultációkon "gittrágás"-nak szoktam nevezni. Ha csak a régi sérelmeken, a bajokon rágódtok folyamatosan, nem lesz fejlődés. Kellenek a pozitív tapasztalatok, az új élmények ahhoz, hogy közelebb kerüljetek egymáshoz.
A megoldásközpontú terápia is azt mondja, hogy ahhoz, hogy egy párkapcsolat újra jó és működőképes legyen, nem feltétlenül kell minden múltbéli történést tisztázni. A hangsúly az "itt és most" - on van. A jelenben kell kidolgozni a jó működésmódot.
Nem ígérem, hogy könnyű betartani ezeket a szabályokat. Hiszen amikor érzelmileg felfűtött állapotban vagy, nagy kihívás tudatosan figyelni rájuk. De nem lehetetlen. Gyakorlás kérdése. Légy türelmes magaddal/magatokkal! Nem 5 perc alatt fogsz megtanulni jól veszekedni. De ha odafigyelsz, sokkal könnyebbé teheted a konfliktusok megoldását. Sok sikert kívánok hozzá!